"Ps." Soitin tätä DJ miksausta, kun kirjoittelin tämän tekstin: Danny Byrd Mix - Actually It's A Danny Byrd Thing! (From 2006): https://www.youtube.com/watch?v=KfPoaX1cQXo
(Ja tuossa miksauksessa läheskään kaikkia noista kappaleista ei ole hyviä, mutta yli puolet kuitenkin ovat, joten sen takia tykkään kuunnella tuota miksausta.)

 

On pitänyt jo todella pitkään kirjoittaa tänne todella monesta asiasta todella paljon, mutta se vain on aina sitten jäänyt.

Nyt kuitenkin tuli pakottava tarve päästä kirjoittamaan. Pitäisi käydä tässä kaupassa ja tehdä vähän sitä sun tätä, mutta nyt vain tuli pakon omainen pakottava tarve päästä kirjoittamaan.

Koskaan ei saisi tehdä mitään negatiivisia julistuksia, koska sen jälkeen oma ajatusmaailma, ajattelun tyyli, oma toiminta ja käytös menevät sitä julistusta kohti eli negatiivisia asioita eli toisin sanottuna, jos julistaa jotain positiivista, niin silloin oma käytös ja ajatusmaailma muovautuu ja menee sitä kohti.

Mutta julistanpa silti.

Minä en koskaan saa tyttöystävää. Minä en myöskään koskaan saa siistiä toimistotyötä koneinsinöörinä enkä pääse tekemään sitä mitä haluan tehdä eniten eli suunnitella erilaisia kappaleita intohimoisesti ja päästä ratkomaan kaikkia niihin liittyviä ongelmia.

Koska tajusin juuri, että minulla ei ole koskaan ollut kunnollisia puhujan lahjoja. Edes sellaisia perustason lahjoja, tai edes taitoja. Minä en ole koskaan ollut ns. sellaisessa kunnon inside piirissä mukana. Minä en ole koskaan ollut sellaisessa kunnon hyvä veli verkostossa yhtenä sen verkoston osana.

Kaikki kaverit ja tuntemani henkilöt, jotka ovat saaneet tyttöystävän; olen tajunnut mikä heitä kaikkia yhdistää. He ovat oikeasti todella hyviä puhujia. He pyörittävät sellaista puhujien settiä. Sellaista arkipäivän asioista koostuvaa puhujien settiä, jota on oikeasti nautinto kuunnella ja he saavat ihmiset sillä tavalla osallistumaan siihen hetkeen ja vietyä tämän jälkeen mennessään. He pyörittävät sellaista settiä.

\sidenote

Pienenä side notena sanon, että mitä vanhemmaksi sitä elää, sitä enemmän tämä elämä alkaa olemaan vain tuskaa. Aika karusti sanottuna, mutta sanotaan, että tieto lisää tuskaa ja mitä vanhemmaksi sitä tulee, sitä viisaammaksi eli sitä enemmän saa tietoa ja kokemuksia eli saa enemmän tuskaa. Se on vain totta. Oma kehu haisee, ja kauas, mutta sanopa silti tämänkin. En ole koskaan ollut samanlainen kuin muut, olen aina ollut omalla tavallani uniikki eikä kukaan ole lähelläkään sitä mitä minä olen. Kehtaan jopa sanoa, että omaan huomattavasti paremman päättelykyvyn kuin muut ja yhdistelen eri asioita toisiinsa ennenäkemättömällä tavalla ja näen asiayhteyksiä ilmiömäisen selvästi. Looginen päättelykykyni siis on muita huomattavasti korkeampi. Ja kyllä voitte sanoa vaikka suoraan paskaksi haisevaksi jätkäksi minua tämän jälkeen, mutta --- sanotaanko näin, että olen tehnyt aikamoista number crunchia ja data mineaamista itsestäni, omasta käytöksestäni, toiminnastani ja vetänyt hulppeita määriä yhteyksiä eri oppimieni asioiden ja kokemuksien välille ja voin vain todeta, että --- näin todella analyyttisenä ihmisenä päässäni vain jyllää valtava voima, joka murskaa "numeroita" valtavalla teholla ja lopputuloksena voin todeta, että asia vain on näin. I am different. En ole erilainen, olen erityisellä tavalla uniikki.

Että siinä mielessä on tuskallista olla minä, koska tällaisena älykkönä vain toteaa koko ajan enemmän ja enemmän kuinka ulos sitä onkaan jäänyt ns. arkielämän ympyröistä ja piireistä. Hyvä veli verkostot, sosiaaliset taidot ja puhujan lahjat ovat jääneet sinne jonnekin kauas taakse, kun on tullut treenattua vääriä taitoja. Taitoja joista olen pitänyt sen sijaan, että olisi pitänyt opetella taitoja, joita inhoan ja melkein jopa ehkä olen joskus hyljeksinyt, koska olen halunnut tehdä asiat eri tavalla kuin muut. Omalla tavallani.

Ja nyt alan olemaan liian vanha, että enää jaksaisin muuttua ja muuttaa itseäni enää toiseksi kuin mitä olen. Paremmin minua ympäröivään maailmaan sopeutuvaksi. Sanan "jaksaa" varsinaisessa merkityksessä. I'm too old for this shit. Ja ihan oikeasti. En enää jaksa. Joo pitäisi oppia sitä ja tätä ja noita taitoja ja kykyjä ja pitäisi olla vielä sellainen ja tällainen ja vielä tulla sellaiseksi, mutta en minä JAKSA ENÄÄ! [Samalla tavalla kuin Jaajokin napsahti suorassa radiolähetyksessä, kun hänen piti lausua, jokin englanninkielinen sana. Hän sitten vain karjui siinä, että "EMMÄ JAKSA! EMMÄ JAKSA ENÄÄ!" Löytyy täältä: http://www.radiosuomipop.fi/#!/post/55793eb22dce840300ae11ff "Jaajo ei osaa lausua englantia." (Hänhän pyysi tätä ihan aamulypsyn facebook sivullakin anteeksi vaikka ei sitä oikein ihan niin vakavasti pystynyt ottamaan, mutta näköjään tilanne oli ihan totista totta ja hän oikeasti raivosi ja menetti malttinsa.)]

---

Mutta kai se vain on vielä pakko jaksaa ihan opiskelemalla opiskella kuinka tulla hyväksi puhujaksi. Minä haluan vain soitaa musiikkia vinyyleillä ja nauttia siitä mitä teen ja jakaa sitä nautintoa muillekin eli soittaa niitä vinyyleitä muillekin, mutta tämä taas tarvitsee rahaa ja rahaa saa pääsemällä töihin suhteilla ja suhteita saa siellä "hyvä veli" -verkostossa, jonka jo pitäisi olla aika laaja ja kattava tässä vaiheessa elämää. Ja ikää minulla nyt on siis 26 vuotta ja melkein puoli vuotta siihen päälle. Että dataminetkaa ja stalkatkaa siitä kuka minä olen ja mikä saatan olla horoskoopiltani ja mikä luonnehoroskooppi sopii minun kohdalle ja yhdistäkää tämä saamanne tieto kaikkeen muuhun mitä google kertoo minusta. Että joo...

/sidenote

Niin, siitä setistä. Niin mitä se arkipäivän setti sitten on? Tämä setin pyörittäminen on jotain, joka saa ihmiset vähän niin kuin flow tilaan. On hyvä meno ja meininki ja hyvä olla siinä tilanteessa ja niissä tunnelmissa ja ihmisten välinen kommunikaatio toimii yhtä sulavasti kuin juokseva vesi, sillä tavalla soljuvasti. Samalla tavalla kuin aamulypsyn Jaajo, Perälä ja Anni pyörittävät parhaimpina päivänää hyvää settiä, kun he naureskelevat jollekin jutulle, yhdistävät puhumiaan asioita monien ymmärtämiin käsitteisiin ja ns. referoivat meemimäisesti asioita. Paha mennä mitään hyviä esimerkkejä tähän väliin heittämään, koska tuon käsitteen ympäröiminen esimerkin sisälle on aika hankalaa. Vähintäänkin vaativaa. Siis se on sellaista hyvän setin pyörittämistä, jossa kuulijat tuntevat olevan osana sitä juttua ja osa voi osallistua siihen ja vähän niin kuin heittää lisää vettä myllyyn ja pyörittää sitä settiä vielä paremmin.

No tulee tässä mieleen yksi esimerkki, mutta se taas jää aika ontoksi, kun tähän ei saa kunnon kontekstia ja sisältöä, kun tämä on niin inside juttu ja liittyy vain minun kaveriporukkaan, mutta siis sanonpa silti. Vielä silloin, kun pelasin World of Tanksia ja meidän klaanilla meni todella kovaa, korkealla ja lujaa [oltiin Euroopan clan wars kartan number 1 klaani (Dataminers HUOM!)], niin silloin meillä oli sellainen kaveriporukka kasassa, jossa yksi kommentoi wotia pelatessa jotain huvittavaa, sanotaan häntä vaikka pelinimenomaisesti Vasaraksi. Vasara sanoo jotain käsillä olevasta tilanteesta tai jotain hieman yleisempää. Toinen pelaaja, vaikka Sorsa, sanoo jotain oikein osuvaa siihen jatkoksi. Minä tulen siihen väliin ja heitän lisää vettä myllyyn ja juttu on jo nyt oikein huvittava. Tämän jälkeen tulee Mehukatti settiin mukaan, hän on sellainen filleri äijä, joka pitää hidastaa vauhdin hiipumista ja jonka osallistuminen settiin on kanssa hyvä lisä. Hänen jälkeen saattaa vielä tulla yksi tyyppi, joka on sellainen ns. afterburner tyyppi, joka vetäisee tunnelmaa vielä vähän ylöspäin ja saattaa heittää siihen loppuun jonkun hyvä jatko vitsin. Tämän jälkeen setti pyörähtää takaisin alkuun. Tämä Vasara jatkaa edellistä juttua jollain toisella asiaan liittyvällä tavalla, tämä Sorsa jatkaa sitä, minä heitän siihen vettä myllyyn lisää vähän sellaista ehkä nahkaa lihan päälle, sellaista kunnon maustetta, että homma maistuu oikeasti hyvältä (makealta, vaikka) ja tämän jälkeen tulee Mehukatti fillaamaan ja setti saataa jo nyt pyörähtää uudestaan käyntiin. Afterburner tyypiä ei aina tarvita.

Tässä on siis yksi esimerkki sellaisesta setin pyörittämisestä. Tässä vain on se juttu, että tuossa on jo useampi ihminen osallisena ja jokaisella ihmisellä on omat roolinsa kyseisessä setissä.

Mutta siis pointti on se, että vähän tämänkaltaista settiä pitäisi pystyä itse pyörittämään. Yllä oleva monen henkilön välinen setin pyöritys on huumorisetti. Siinä luodaan "engaging" (mukaansa tempaava, sitä hain) hilpeä huumori ilmapiiri, jossa porukalla on mukavaa ja setti pyörii.

Sitten on juurikin esim. syvällisten keskusteluiden settejä, jotka ovat enemmän kahden ihmisen välisiä ja ajatusten vaihtoa.

Ja sitten on näitä yhden ihmisen keskustelusettejä, joissa yksi ihminen luo sellaisen mukaansa tempaavan "engaging" ilmapiirin, jonkun toisen keskustelijan kanssa, ja tässä tapauksessa kauniin naisen kanssa, eli hän keskustelee kaikesta mahdollisesta, pyörittää tätä settiä ja toinen osapuoli, eli tämä nainen, osaa ja pystyy osallistumaan tähän setin pyörittämiseen omilla jutuillaan ja näin jatkaa ja luo lisää tätä mukaansa tempaavaa ilmapiiriä ja kiinnostuu tästä miehestä enemmän, koska hänen seurassaan on mukava olla, hänen seurassaan viihtyy, hän on taitava puhuja ja hän osaa P-Y-Ö-R-I-T-T-Ä-Ä   T-Ä-T-Ä   S-E-T-T-I-Ä.

Tämän takia myös baarista on monesti helpompi saada nainen mukaansa, koska silloin oma juttu luistaa paremmin ja on tieteellisesti todistettu, että olikohan se 0,014 promillen humalassa aivoissa tapahtuu sellainen ns. aktiivisuus piikki eli aivot alkavat toimia ilmiömäisellä tavalla, yhdistellä asioita ihan uudella tavalla ja tiettyjen eri aivolohkojen välinen kommunikointi keskenään helpottuu, jolloin juurikin tämän takia juttu luistaa paremmin, pystyy koodaamaan esim. tietokonepeliä paremmin, on paljon luovempi taiteellisesti ja kirjallisesti jne. Tämän takia juuri taiteilijat, erityisesti boheemit taiteilijat, aina ovat vähän kännissä vaikka eivät tiedäkään tätä asiaa. He vain ovat huomanneet, että kun on vähän hiprakassa, niin heiltä vain luovat taidetta vaivattomammin ja vielä sellaista taidetta, joka voidaan luokitella yleisöystävälliseksi näyttäväksi taiteeksi.

Joo toki tietysti baarissa ja humalassa myös riskinotto kynnys madaltuu naisilla ja he ovat estottomampia jne kaikkea muuta mahdollista siihen päälle, mutta tämä setti on myös yksi avaintekijä siellä muiden joukossa ja vieläpä aika isokin sellainen, koska se yksinäänkin pystyy "carryämään homman kotiin" eli saamaan naisen kiinnostumaan sinusta miehenä.

Ja juuri tämä vastaa siihen iänikuiseen kysymykseen, jota olen pitkään kysynyt itseltäni, että mitenkä tuo ja tuo ja tuo ja TUOKIN ovat onnistuneet samaan itselleen naisen, kun ei heidän näin pinnallisin puolin pitäisi edes pystyä saamaan naista. Heillä ei ole rahaa eli varallisuutta, ei mitään öky bemaria, volvoa tai audia, ei edes komeaa ulkonäköä tai edes mitään hienoja elämän kokemuksia, joita kertoa monet päivät ja illat toiselle, eikä edes välttämättä sellaista röyhkeää miehekästä itseluottamusta.

Heiltä löytyy SETTIÄ. He osaavat pyörittää settiä. Minä en. Minä en yksin osaa pyörittää keskustelusettiä. Minä osaan olla osana settiä, mutta se vaatii tietynlaisen porukan, jotta se setin pyörittäminen onnistuu. Minä en ole sellainen "one man wonder set roller," jota pitäisi olla, jotta saisi sellaisen naisen itselleen kuin haluaa.

Minä olen melko vähäsanainen ellei kohdalle osu joku mielenkiintoinen puheenaihe.  Minä en ole mikään setin pyörittäjä, minun "setti" jumahtaa melko useasti aina yhteen aiheeseen ja sitä sitten käydään lävitse minun ja jonkun toisen keskustelijan välillä niin kauan, kunnes aiheesta ei oikein ole enää mitään keskusteltavaa. Minä siis jumahdan yhteen asiaan. Setin pyörittäminen nimenomaan tarkoittaa ja se nimenomaan koostuu siitä, että aiheet pyörivät, "rollaavat," eteenpäin ja setti PYÖRII eteenpäin. Sitä on setin pyörittäminen.

Minä vain soitan levyjä. Se on minun setin pyörittämistä. Samalla tavalla kuin opiskelija-aikoinani tykkäsin drinkkien sekoittamisesta, valitaan tarkasti tiettyjä raaka-aineita ja rakennetaan niistä maukas drinkki, jossa on esimaku, itse maku ja ehkä jopa jälkimaku ja ehkä jokin vivahde siinä ns. side trackina koko makumatkan ajan.

Samalla tavalla minä tykkään soittaa levyjäkin. Minä tykkään valita tarkasti tietyt raaka-aineet ja tietyllä tavalla rakentaa sen miksaus settini ja pyörittää sen sitten lävitse ja nauttia siitä.

Samalla tavalla varmasti kanssa tykkäisin siitä, jos osaisin samaan tapaan tarkasti valita eri keskustelunaiheita ja niistä rakennella erilaisia keskusteluita ja siirtyä sulavasti aina seuraavaan "rakennettuun drinkkiin" ja nauttia sen keskustelukumppanin kanssa lävitse ja siirtyä seuraavaan "rakennettuun drinkkiin" eli seuraavaan levyyn eli seuraavaan keskustelun aiheeseen.

---

Että niin...

Kai homman voisi kiteyttää niin, että emmä jaksa enää, Jaajon sanoin.

En enää oikein jaksaisi muuttua enää enkä kehittyä enkä olla enää muuta kuin mitä olen. No jaa kai sitä voisi vielä vähän yrittää, mutta en vielä.

En jaksa nyt ihan tällä hetkellä, koska on tullut niin paljon siipeen ja takkiin, että siipi on maassa ja takki on tyhjä. On niin paljon tullut naisrintamalla tappioita, että en vain enää oikein jaksa edes yrittää ja tässä vähän olenkin pyöritellyt mielessäni, että lopetan sen oman naiseni perään haikailun ihan lopullisesti. Emmä jaksa enää. Emmä jaksa enää sitä samaa vanhaa jo ihan urautunutta kuviota eli match tinderissä, jutellaan mukavia, tosi mukava toisen kanssa, mielenkiintoinen, haluan tutustua lisää ja sitten toinen osapuoli sanoo vain, että joo ei tai ollaan liian erilaisia tai ollaan liian samanlaisia ja kaipaan jotain erilaisempaa.

Emmä jaksa enää. Emmä jaksa enää tuota peruskallioon asti uurtautunutta uraa, uomaa, enää. Ehkä sitten taas joskus jossain vaiheessa, mutta nyt ainakin ajattelin ihan vain pitää taukoa naisista ja vetää ihan rauhassa henkeä ja kerätä taas voimia taas uutta parempaa, kehittyneempää minääni varten. Että jaksan harjoitella tuota one man wonder setin pyörittämistä ja olla jotakin muuta kuin mitä olen nyt.

Olemus minulla on jo kohdallaan. Olen kasvattanut itselleni sellaisen jykevän ja vahvan olemuksen. Olen sitä mitä olen ja olen jykevästi sitä mitä olen seisoen jykevässä haara-asennossa kädet vyön solkea nostaen tai kädet sivuillani. Ja tämä tapahtuu luonnostaan. Siitä on tullut osa minua ja tällainen minä olen nykyään. I don't give a fuck about others if I feel like so.

Että niin. Pidetään vähän taukoa tässä nyt naisista ihan kokonaan.

---

Eli, jos jatkan nykyisenä minänäni, niin en varmasti tule saamaan sitä omaa tyttöystävääni enkä sitä koneinsinöörin työtäni, mutta jos jaksan vielä kasvattaa itsestäni ensiluokkaisen setin pyörittäjän, niin varmasti myös saan sen naiseni ennen pitkää ja myös sen koneinsinöörin työnikin, kun pääsen sisälle niihin hyvä veli verkostoihin näillä ensiluokkaisilla settien pyörityksellä ja hyvän jutun heitolla.

Tai sitten vain juon kaikki rahani, olen ihan vitun umpipäissäni baarissa, puristelen kaikkia naisia perseestä siellä ja en muista seuraavana päivänä mitään koko edellisestä illasta.

Että näin...

Ainut pysyvä tila nykypäivänä on jatkuva muutos. Ja olen myös kuullut tuon saman asian yhdeltä minua paljon vanhemmalta työntekijältä kanssa ja en ollut aikaisemmin häntä tavannut, joten hän ei ole voinut myöskään kuulla tuota kyseistä lausahdusta minulta.

Että niin... Ei kai tässä enää sen enempää. Takki on aika auki nyt ja pään sisältö on tyhjennetty tänne. Että sellaista minun mielessä tänään liikkui.

---

Ehkä tämän blogi viestin voisi viimeistellä näin:

Tuleen ei jäädä makaamaan.
Hakkaa päälle.
Ja
Tulta päin!

Vedetään vähän henkeä ja sitten yritetään uudestaan. :)

 

Ps. Tämä sattuu muuten pelottavan lähelle viimevuotista julkaisua. Melkein osuu minuutilleen samaan kohtaan, mutta vain vuoden erolla. :s Huhhuh...